Anders Hald Simonsen
Team Leader, Risk Management hos Atkins
Vi har adspurgt eksperter inden for forskellige områder af fænomenet “Smart City” for en snak om deres syn på fremtidens by.
Hvordan kan førerløse køretøjer fremme Smart Cities?
Der
er en åbenlys mulighed for at intelligente, selvkørende køretøjer kan
indgå som et vigtigt, integreret element i Smart Cities. Udover at
frigøre tid for dem, der skal transporteres, kan køretøjet også udvikles
til at levere meget større værdi og add-on services til brugerne i den
tid, der frigøres – det behøver ikke kun være et transportmiddel. Det er
næsten kun fantasien, der sætter grænser her.
Er det svært at få projekter med førerløse køretøjer godkendt i Danmark?
Lovgivningen på området er stadig forholdsvis ny og de første projekter er på vej igennem godkendelsesprocessen. Der er en del forskellige aktører involveret, bl.a. en uafhængig assessor, politiet, Vejdirektoratet, Færdselsstyrelsen samt transport-, bygnings-, og boligministeren. Det er klart, at det tager noget tid og stiller nogle krav til ansøger. Når de første projekter er kørt igennem processen, og busserne faktisk beviser deres værd ude på vejene, er jeg overbevist om, at det bliver betydelig hurtigere og billigere at få nye projekter sat i drift. Både fordi vi får driftskilometre som dokumentation for sikkerheden, og fordi alle aktører kan optimere deres indsats.
Hvad anser du som den største kommunale udfordring i forhold til at få selvkørende køretøjer ud på vejene?
Der er kæmpestore muligheder for den kommunale sektor i at servicere deres borgere bedre og billigere med selvkørende køretøjer. Lige nu er den største udfordring nok at skulle igennem godkendelsesprocessen med en uafhængig assessor og myndighedsgodkendelse. Det kræver nogle kompetencer inden for f.eks. risikostyring og -analyse, som alle kommuner ikke nødvendigvis ligger inde med selv. På sigt er jeg sikker på, at lovgivningen bliver mere smidig. Lige nu har vi en lidt striks lovgivning, men når først sikkerheden begynder at blive bevist gennem de første ruter, tror jeg lovgiverne vil gøre det meget enklere at få sat f.eks. en selvkørende bus i drift.
Ekspertpanel: Fremtidens by sat på spidsen – Kim Bleshøy Nielsen