Skip to main content
Home » BIM » Spar tid og penge med Virtual Reality til byggeri
Virtual Reality

Spar tid og penge med Virtual Reality til byggeri

Foto: Pexels
avatar

Lars H. Larsen

Faglig koordinator, VandCenter Syd

Du kan både komme rundt, flyve og gå igennem vægge, hvis du bruger Virtual Reality i byggeprojekter.

Det er ret vigtigt at sidde ned, hvis du som Lars H. Larsen fra VandCenter Syd ifører dig et par Virtual Reality-briller i projektfasen i byggeriet af et nyt regnvandsbassin. For ligesom med brug af Virtual Reality i computerspil, så kan det første møde med det nye univers godt virke overvældende:

”Vi var fire kolleger af sted fra VandCenter Syd, og jeg var den eneste, der turde tage en tur med brillen på. Undervejs måtte jeg da også lige gribe fat i bordet, da det nogle gange føltes som om, jeg var ved at vælte,” siger Lars H. Larsen, der med en baggrund som maskinmester arbejder som faglig koordinator.

Lars H. Larsens funktion er typisk at være forbindelsen mellem drift- og projektafdelingen, og her kommer den nye teknologi med Virtual Reality til byggeri til sin ret som bindeled mellem teori og praksis.

Diskussioner fra nye vinkler

For selvom det kun var Lars H. Larsen, der var iført Virtual Reality-brillerne til mødet om det ny opsamlingsbassin af regnvand, så kunne hans tre kolleger og de øvrige deltagere på mødet følge hans rejse under jorden på en storskærm.

”På mødet havde vi en super dialog, fordi vi sammen kunne gå rundt i bygningsværket. F.eks. blev der sagt: ”Prøv lige at gå derhen”, eller ”se lige de rør”. Vi havde derfor nogle tekniske diskussioner fra nogle helt andre vinkler, end hvis vi alle sammen havde siddet rundt om et mødebord med plantegninger,” siger Lars H. Larsen.

Han mener, at teknologien kan lette kommunikationen, fordi det kan være nemmere at forstå sammenhængen i konstruktionerne, når du befinder dig i dem.

Fløj og gik igennem vægge

Hvor Lars H. Larsens kolleger var bange for at blive for svimle og opleve en form for køresyge, så kunne han selv navigere rundt i det bassin, de skulle have bygget:

”Selve synsfeltet var jo mere grovkornet end det, jeg kender fra f.eks. computerspil med Virtual Reality, fordi det rent teknisk endnu ikke er så udviklet. Til gengæld gav det et rigtigt godt billede af, hvordan det kommer til at se ud. Og så kunne jeg jo både komme rundt, flyve og gå igennem vægge, hvis jeg ville det,” siger Lars H. Larsen.

Han var dog glad for at have sat sig ind i plantegningerne på forhånden, så han kendte indretningen på forhånd. For ligesom med en PlayStation-controller skulle han lige blive dus med navigationssystemet.

VR er et godt supplement

Samlet set ser Lars H. Larsen Virtual Reality i byggeprojekter som et godt supplement i de samlede værktøjer i en projektfase:

”Teknologien skal selvfølgelig bruges der, hvor det giver mening. Vi har jo underjordiske bygningsværker, der skal kunne rumme op til 10.000 kubikmeter vand. Her kan vi spare både tid og penge, hvis vi får det hele rigtigt i første omgang og kan undgå fejl ved at visualisere det kommende byggeri”.

Omvendt synes han, at det ville være spild af ressourcer at bruge teknologien på mindre pumpestationer, hvor der ikke er samme behov.

Forbedringer til fremtidigt brug

Virtual Reality kan ifølge Lars H. Larsen heller ikke erstatte plantegninger, der har de rette mål for byggeriet. Netop på afstandsberegningen kunne han godt tænke sig, at Virtual Reality-teknologien var endnu mere specifik:

”Nu er jeg jo en høj gut på 195 cm, så for mig er det ret afgørende at vide, om jeg kan gå rundt i byggeriet. Så et forslag kunne være, at det i Virtual Realitys funktion var muligt at indtaste højde på personen, sådan afstandene i selve oplevelsen også passer til den, der er i universet.”

Next article